Thursday, 18 July 2013

Sifat Allah Kedua QIDAM

MENGENAL SIFAT-SIFAT ALLAH TAALA



Kedua : QIDAM

Ertinya : Sedia. Yang dimaksudkan dengan sedia di sini, sedia yang zati dengan erti ketiadaan permulaan ada Allah Taala itu dan bukan dimaksudkan dengan sedia Allah Taala itu, sebagai sedia yang Zamani (lama masa) seperti benda yang sudah reput dan berlalu zaman berzaman dan bukan juga dimaksudkan dengan sedia Idhofi (iaitu seperti dahulu tanpa bapa sebelum anaknya) bahkan ada Allah Taala itu tiada didahulu oleh tiada, dan mustahil lawannya iaitu baharu.

            Dalil Akal. Jika Allah Taala baharu nescaya berhajat pula kepada yang membahrukan Dia, ini sudah tentu mustahil kerana membawa Dur (berpusing-pusing), umpamanya Tuhan yang pertama menjadikan Tuhan yang kedua, Tuhan yang kedua menjadikan Tuhan yang ketiga dan Tuhan yang ketiga menjadikan Tuhan yang pertama pula, seperti Yusoff menjadikan Umar, Umar menjadikan Bakar dan Bakar menjadikan Yusoff pula, keadaan seperti ini yang dikatakan Dur, seperti rantai jala atau membawa kepada tasalsul (tiada berkesudahan), umpamanya Tuhan yang pertama menjadikan Tuhan yang kedua, Tuhan yang kedua menjadi Tuhan yang ketiga hingga seterusnya dengan tiada penghabisan, maka Dur dan Tasalsul ini mustahil atas Allah Taala, dengan demikian tidak diterima akal baharu Allah Taala itu. Bila begitu wajiblah sedia

Dalil Naqli. Firman Allah Taala:

“Dialah Yang Awal dan Yang Akhir”
(Surah Al-Hadiid: Ayat 3)

            Dan sifat Qidam itu termasuk kesempurnaan bagi sifat WUJUD Allah Taala. Ertinya WUJUD yang paling sempurna ialah WUJUD yang tidak memakai permulaan. Jadi Allah Taala itu Qidimun (Zat yang dahulu)


Sumber : Noraine Abu (1999), Sifat 20; Ke Arah Memahami Aqidah Ahli Sunnah Wal-Jamaah. (m.s 31-32). Pustaka Ilmi.

No comments:

Post a Comment