Ertinya: KEKAL. Yang dimaksudkan dengan kekal
Allah Taala iaitu ketiadaan akhir ada Allah Taala atau ketiadaan kesudahan
ada-Nya atau menafikan ketiadaan yang menghubungi ada-Nya. Maka ketiga-tiga
sebutan ini ertinya sama sahaja. Adapun yang dimaksudkan dengan ayat:
Maksud
di sini kekal Allah Taala walaupun
binasa sekalian makhluk apabila ditiup sangkala, kecuali yang tiada binasa
ialah 10 perkara:
1.
Sekalian
nikmat syurga
2.
Azab
neraka
3.
Ajbul
Zambi (tulang kecil yang terletak dihujung tulang belakang manusia)
4.
Jasad
sekalian Nabi-nabi a.s.
5.
Sekalian
yang mati syahid
6.
Sekalian
ruh
7.
Arasy
8.
Kursi
9.
Luh
Mahfuz
10. Qalam
Maka sekalian ini ada baginya
permulaan tiada kesudahan adanya (kekal). Tetapi pada akal fikiran lurus Allah
Taala mengekal atau membinasakannya. Yang dikatakan kekal benda-benda ini ialah
dari segi Syarak iaitu sebagaimana yang tercatat di dalam Al-Quran dan Al-Hadis
bahawa sekalian benda-benda ini tidak binasa. Adapun kekal Allah Taala ialah
kerana itu adalah sifat yang wajib bagi-Nya.
Mustahil lawan bagi sifat kekal
iaitu fana (binasa)
Dalil Akal. Jika Allah Taala binasa sudah
tentu ia-Nya baharu dan setiap yang baharu itu dihukum semacam makhluk juga.
Kerana pada ketika itu jadilah Ia harus ada atau harus tiada. Maka setiap yang
harus itu tidak boleh dihukum dengan wajib ada sama sekali. Yang demikian
baharu Allah Taala itu tidak diterima akal kerana telah tetap wajah. QIDAM
(Sedia). Oleh itu wajiblah Allah Taala bersifat dengan BAQA’.
Dalil Naqli. Firman Allah Taala:
“Tiap-tiap
sesuatu akan binasa melainkan Zat Allah”
(Surah Al-Qasas: Ayat 88)
“Dan
kekallah zat Tuhanmu, Yang Maha Agung dan Mulia”
(Surah Ar-Rahman: Ayat 27)
Ayat-ayat tersebut menunjukkan
bahawa Allah Taala itu kekal abadi, sifat BAQA’ ini juga termasuk kesempurnaan
bagi sifat Allah Taala WUJUD. Ertinya WUJUD yang paling
sempurna ialah WUJUD yang abadi kekal selama-lamanya. Jadi Allah Taala itu BAQIM
(Zat yang kekal)
No comments:
Post a Comment