Ertinya: BERSAHAN ALLAH TAALA DENGAN
SEKALIAN YANG BAHARU. Dengan erti ketiadaan persamaan Allah Taala dengan
yang baharu kerana segala yang baharu mempunyai sifat-sifat ini, iaitu Jauhar,
Aradh, Jirim, Jaz’iyah, Jisim, berpihak dan bermasa.
a.
Pengertian
Jauhar
Iaitu
suatu perkara yang halus yang tidak boleh dikerat dan dibelah seperti angina,
ruh dan sebagainya
b.
Pengertian
Aradah
Iaitu
sifat makhluk yang baharu seperti besar, kecil, putih, hitam dan lain-lain.
Maka tiap-tiap sifat tidak boleh berdiri dengan sendiri melainkan menumpang
pada zat sesuatu seperti warna yang tidak boleh berdiri sendiri melainkan
menumpang pada zat lain
c.
Pengertian
Juz’iyah
Iaitu
sesuatu yang berhubung-hubung seperti kaki/tangan, urat/daging dan sebagainya.
d.
Pengertian
Jirim
Iaitu
sesuatu yang memerlukan ruang sekadar untuknya, sama ada bersusun yang boleh
dikerat dan dibahagi atau yang tiada bersusun seperti angin dan sebagainya
e.
Pengertian
Jisim
Iaitu
sesuatu perkara yang boleh dikerat, dibelah dan dibahagi seperti kayu, batu,
tubuh dan sebagainya
f.
Pengertian
Berpihak
Iaitu
sesuatu perkara yang mempunyai hadapan, belakang, kri, kanan dan sebagainya.
g.
Pengertian
Bermasa
Iaitu
seperti siang, malam, pagi, petang dan sebagainya, Dengan erti Allah tidak
tertakluk dengan masa seperti ini.
Maka Allah Taala bersalahan
dengan segala yang disebut ini, sama ada pada zat, pada sifat dan pada
perbuatan-Nya. Ertinya tiada zat sesuatu dari makhluk ini serupa dengan zat
Allah Taala. Kerana zat Allah Taala itu bukan dari jenis Nur (cahaya) dan bukan
dari jenis Zulmat (gelap) dan bukan pula dari jenis langit dan bumi dan bukan
dari jenis antara langit dan bumi. Juga tiada sifat sesuatu daripada makhluk
ini serupa dengan sifat Allah Taala
kerana sifat Allah Taala itu sedia bagi kekal.
Juga tiada perbuatan sesuatu
daripada makhluk ini serupa dengan perbuatan Allah Taala kerana perbuatan makhluk
tiada memberi bekas, hanya usaha sahaja. Adapun perbuatan Allah Taala itu ialah
perbuatan yang memberi bekas dengan mengadakan makhluk dan mentiadakannya
dengan tiada menggunakan alat dan pembantu. Maka apabila diberi was-was atau
khayalan oleh Syaitan di hati engkau – apabila Allah Taala itu tidak berjirim
dan tidak Aradh maka bagaimanakah hakikat-Nya. Katakanlah olehmu untuk
menghilang daripada was-was, tiada diketahui hakikat-Nya melainkan Allah Taala
jua.
Sekiranya datang dalam Al-Quran
atau Al-Hadis yang memberi waham menyerupai Allah Taala dengan yang baharu,
mengikut Mazhab Salaf diserahkan ayat itu kepada Allah Taala. Adapun Mazhab
Khalaf ditakwilkan dia iaitu seperti firman Allah Taala:
“Iaitu
(Allah) Ar-Rahman yang bersemayam di atas Arasyi”
(Surah Taha: Ayat 5)
Maka zahir ayat ini Allah Taala
berpihak iaitu tertinggi di Arasy. Mengikut Mazhab Khalaf yang dimaksudkan
dengan tertinggi itu iatu memerintah dan memiliki Arasy. Sebaliknya mengikut
Mazhab Salaf tidak ditakwilkan lagi bahkan diserahkan maksud ayat itu kepada
Allah Taala.
Mustahil lawan bagi sifat MUKHALAFAH
iaitu menyerupai dengan sesuatu daripada makhluk ini.
Dalil Akal. Jika menyerupai Allah Taala
dengan sesuatu yang baharu maka sudah tentu Allah Taala juga baharu. Yang
demikian itu mustahil kerana telah tetap sedia dengan dalil yang telah lalu.
Maka tetaplah bersalahan.
Dalil Naqli. Firman Allah Taala:
“Tiada
sesuatupun yang sebanding dengan (Zat-Nya, sifat-sifat-Nya dan pentadbiran)-Nya”
(Surah Asy-Syura: Ayat 11)
Nyatalah bahawa
makhluk itu bukan Tuhan dan Tuhan berbeda dengan makhluk. Jadi Allah Taala itu Mukhalifun
lil hawadits.
No comments:
Post a Comment